Lehull a fátyol, avagy mégsem?
A sokszínű és varázslatos Mahasti hastáncgála - dráma és játékosság a csábítás tükrében
A
misztikus Kelet mesés világába csöppentünk pár órára június 28-án, a
gálának helyt adó Csili Művelődési Központban. Kinyílt a varázsszelence,
és szebbnél szebb, izgalmasabbnál izgalmasabb hastánc produkciókban
gyönyörködhettünk a fellépő lányok jóvoltából. A gála a mindig elbűvölő
Mahastinak–a Mahasti Hastáncstúdió vezetőjének- köszönhetően került
megrendezésre, aki maga is több ízben kápráztatott el minket
professzionális tánctudásával és utolérhetetlen bájával az est folyamán.
Legyezők és fátylak mögött
A
gálát Mahasti egyik koreográfiája, egy misztikus fátyoltánc, a Marco
Polo nyitotta meg. A lányok –az első fellépők izgalmával- belibbentek a
tánctérre, és elkezdődött a varázslat.
Egy csodálatos időutazáson vehettünk részt, és ez a hangulat az egész estét végigkísérte.
A
múltba repültünk, az arab háremek titokzatos birodalmába, ahol a nő a
csábítás millió formáját bevetve küzdött a pasa kegyeiért.
Megszűnt a
külvilág, és az andalító – vagy éppen nagyon is lendületes - zenék, a
színpompás ruhák, a különleges koreográfiák magukkal sodortak minket.
A
hastáncgálán kiemelt szerep jutott a selyem- és legyezőfátylaknak,
amelyek még sejtelmesebbé varázsolták az amúgy is különleges
produkciókat.
Legyezőfátylas táncot láthattunk a fergeteges Benat Al
Amar, a női álmokat kifejező Mandragóra Hastánccsoport, a CelliDancers
Hastánciskola, illetve a két díjnyertes, az Orkhesztika Hastáncklub és a
Banat el Nar (Amira Art Stúdió) előadásában.
Természetesen Mahasti legyezőfátylas táncát is megcsodálhattuk az Orkhesztika Hastáncklub fellépőivel közös interpretációban.
Libbentek
a fátylak Mahasti gyönyörű koreográfiájában, a Wardában is. Ez a
drámai, ám rendkívül szenvedélyes tánc a kifinomult báj és az erotikától
fűtött nőiesség összes elemét felvonultatta egyetlen performanszban.
Pergő dobok és a cuki törökméz
Mindenki
számára világossá vált az est folyamán, hogy a hastánc mennyire
sokszínű tud lenni. Szinte nem is létezik olyan táncstílus, amellyel ne
lehetne ötvözni a női táncok koronázatlan királynőjét.
Inancsik Kinga, a Mandragóra Hastánccsoport vezetője egy kendős, roma fúziós szólótánccal lépett színpadra.
Láthattunk
továbbá két fergeteges szambás hastáncot a Korona TSE, illetve a
Mahasti Hastáncstúdió táncos lányainak köszönhetően. Peregtek a dobok,
ringtak a csípők, és mi próbáltunk szárnyalni velük ebben a különleges,
misztikus világban.
És igen, a játékosság is belefért, hiszen a cukiság is egyfajta fegyver a női csábítás széles repertoárjában.
Az
Ana Dana, szabad fordításban a „Harapj bele a törökmézembe” elnevezésű
popos táncelőadás megmutatta, hogyan lehet a humort és az erotikát
ötvözni, amely egy frenetikus Mahasti koreográfiában kelt életre a
szemünk előtt.
A csábítóan pajkos vonalat erősítette a Szkandarani,
ez az Alexandriából eredő, folklór gyökerű tánc is, amelyet Mahasti és
Pereczes Márti egyik díjnyertes koreográfiájára lejtettek el a
tanítványok.
Dráma vörösben és feketében
A hastáncban váltakoznak a gyorsabb, pergősebb elemek a lágyabb, líraibb mozdulatokkal.
A nők örök táncának ezer arcát mutatja meg egyetlen koreográfia is.
Egyvalami közös bennük: sosem egyformák.
Két
nagyon izgalmas drámai produkciót is láthattunk az est folyamán, melyek
első látásra már-már kilépni látszottak a műfaj oly jellemző keretei
közül. Ám hamar realizáltuk, hogy
bizony hastánc ez is a javából, rendkívül egyedi, különleges előadásmódban.
Első
körben egy káprázatos tangó fúziót tekinthettünk meg a Benat Al
Amartól. A táncosok hihetetlen energiával előadott, látványos
táncelemekkel spékelt nagyszerű produkciót mutattak be.
Burány Judit
Hóförgeteg, a Gothic-Rock-Metal Hastánciskola vezetője és kitűnő
táncosa „Nem kell más!” című előadása fekete bőrben-tüllben elvitt
minket az éjszaka misztikus és mitikus világába.
Táncának hangulatát
saját szavaival lehet a legjobban érzékeltetni: „…Másként szeretünk
hófehérben, és másként feketében. Másként lágy selyemben és másként
szegecses bőrben…”
Mindkét produkció hihetetlen fantáziával megálmodott, igényesen megkomponált és kiválóan kivitelezett koreográfia volt.
A fátyol mögül a Hold…
A
közel három órás, fantasztikus hangulatú és ezerszínű gálát Szmolinka
Eszter Mahasti fáradhatatlan munkájának és töretlen lelkesedésének
köszönhettük.
A perzsa eredetű Mahasti név jelentése” Te vagy a
Hold”. A Hold szinte minden kultúrában egyenlő a Nő-vel és annak minden
attribútumával.
Mahastit, a magyar hastáncvilág egyik legjelentősebb
művészét olyan mértékű érzelemgazdagság, csupaszív adni vágyás,
különleges lelkivilág jellemzi, táncaiban oly tökéletesen ötvöződik
porcelán törékenysége és finomsága a lendületes szenvedéllyel, mindezt
bájosan becsomagolva az erotika selyemfátylába, hogy találóbb
névválasztást el sem tudnánk képzelni a személyiségéhez.
Profi
tánccsoportja, a Holdfény Lányai legendásan híresek különleges
koreográfiáikról, de a gálán fellépő tehetséges tanítványai is sorra
söpörték be a dicséreteket, nem véletlenül.
Az este folyamán Mahasti a
tánccsoportokkal számos alkalommal színpadra lépett–miközben egyebek
között a konferanszié szerepét is betöltötte- , és éteri magasságba
röpítő táncai mellett szépséges tánckosztümjeiben is gyönyörködhettünk.
A
Tűzbuborékok című szólótánca olyan elemi erővel hatott, annyi
szenvedély izzott benne, amit kevesen képesek ennyire szívből jövően és
autentikus módon kifejezni egyetlen táncban.
A gála egy közösen eltáncolt vidám libanoni darabbal ért véget(Inti Malakeh), amely mintegy keretbe zárta az estét.
A nőiséget, a tánc örömét hivatott volt megünnepelni.
Profi táncosok, vendégművészek, kezdő és haladó hastáncosok, kicsik és nagyok együtt táncoltak a fináléban.
Ünnep volt ez.
Szívvel-lélekkel.
És a fátyol lehullt…
Szerző: Orosz Orsolya
Fotók: Csercsik Judit
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése