2016. november 7., hétfő

Gyermek hastánc. Riportsorozat 7. rész. Angyal Krisztina

"Ha a táncunkat nézed, szívünk szavait hallod" /Kelet Lányai/


A gyermek hastánc számomra nagyon izgalmas téma. 
Nem pusztán azért, mert érintett vagyok benne, hiszen a pici lányom, Hajnika (3,5) is már születése óta "hastáncol". 
Sőt, már a pocakban is táncolt. 
Sőt, az összes gyerekem táncolt a pocakban is. :-)

Azt látom, hogy mind a gyerekekben, mind a szülőkben rengeteg kérdés felmerül a hastánc, főleg a speciálisnak számító gyermek hastánc kapcsán. Sőt, azt tapasztaltam, hogy gyakran magukban a hastáncosokban és hastáncoktatókban is felmerülnek kérdések, nem hogy a kívülállókban. :-)

A gyermek hastáncról szóló cikksorozatunkban a leggyakoribb és az egészen speciális kérdésekre is keressük a válaszokat. Olyan képzett és rutinos magyar hastáncoktatók vannak ebben a segítségemre, akik évek óta foglalkoznak gyerekekkel és szívvel-lélekkel oktatnak szerte az országban.
Remélem, hogy a sorozat segít a gyermek hastánc kapcsán felmerülő kérdések tisztázásában, az esetleges aggályok, kételyek eloszlatásában. 

Most Angyal Krisztinával beszélgetek, aki Mosonmagyaróváron és vonzáskörzetében foglalkozik a kicsi és nagyobb lányokkal. 
A fotókon most is a tanár néni és kis tanítványai láthatóak. 

Angyal Krisztina és a Kelet Lányai 

Mahasti: - Kriszta, hogyan kerültél kapcsolatba a gyermek hastánccal, mi motivált abban, hogy elkezdjed?

Angyal Krisztina: - Jó sok évvel ezelőtt egy csodálatos szombat este ismerkedtem meg a hastánccal, azóta is tart a szerelem. J  A következő héten már a kezdő kurzusra jártam. Több éves csakis hobbi szintű táncolásom után egy kedves ismerősöm, aki a szomszéd község művelődési házában dolgozott, megkeresett azzal a kérdéssel, hogy nem szeretnék e táncot oktatni. Hát ilyen eszembe sem jutott és kb 1,5 év kérdezgetés után hirdettük meg az első kezdő órát, ami pár felnőttel és gyermekeikkel el is indult. Nem kellett sok órát tartanom, hogy rájöjjek, teljesen más módszer kell az oktatáshoz a gyerekeknél, mint a felnőtteknél. Külön vettem a csoportokat és így kezdtem el a gyermek oktatást. Mondhatom így, visszanézve, a saját magam óráiból tanultam, hogy lenne jobb vagy mit változtassak.

Mahasti: - A gyerekek maguk találják ki, hogy hastáncra akarnak járni, vagy inkább a szülők találják ki, esetleg erőltetik?
Angyal Krisztina: - Én úgy veszem észre, inkább a  gyerekeknek tetszik meg a tánc, csörgés, csillogás… És persze, ha az anyukának is tetszik, szívesebben hozzák az órára.

Kelet Lányai 


Mahasti: - Kisfiúk is járnak hozzád?
Angyal Krisztina: - Kisfiúk hozzám nem járnak és eddig is csak két fiú jutott el érdeklődési szintig.

Mahasti: - Van e szülői aggodalom, hogy esetleg homoszexuálisok lesznek e a kisfiúk a hastánctól? Vagy bármilyen egyéb ok miatt tiltják e nekik a szülők?
Angyal Krisztina: - Szerintem igen, van szülői aggodalom, de ha járnának is kisfiúk, biztos vagyok benne, hogy nem a hastánc hatására válnának homoszexuálisokká.

Mahasti: - Hány éves kortól járnak hozzád gyerekek? Szerinted hány éves korban érdemes elkezdeni hastáncra járni? 
Angyal Krisztina: - Kezdetben egész piciket 3 éves kortól is oktattam, de rájöttem, hogy nekik még nem való. Én 5-6 éves kortól ajánlom a szülőknek, mert akkor már nagyobb a figyelme, kibírja azt a 45-60 percet.

Angyal Krisztina és a Kelet Lányai 

Mahasti: - Találkoztál, találkozol e nehézségekkel, ellenállással, kételyekkel a szülők részéről? 
Angyal Krisztina: - Igen találkoztam nehézségekkel, ellenállással, kételyekkel, de nem a táncos gyerekek szüleiktől, hanem inkább a társadalomtól. Kezdetben az óvodában, iskolában, védőnőtől kaptam a kérdéseket, hogy miért jár a gyermek hastáncra, nem neki való. Nagyon sokat dolgoztam és próbáltam a tánc szépségét, hasznosságát elmondani, bizonyítani. Azt hiszem, mára már sikerült is ezt legyőznünk, vagy lehet, hogy annyit nem is próbálok már figyelni rá. Aki szeretne jönni, az jön, aki nem, annak nem erőltetem és már nem bizonygatom. Ma már nagyon sok pozitív visszajelzést kapok, amikből merítem az erőmet. Az akkori gyermekek közül, akik ma már kész hölgyek lettek, csodálatosan táncolnak, közülük már többen verseny szinten is táncolnak és biztosan szeretik, ha még mindig csinálják. :-) És gondolom, hogy hátrányuk sem lett belőle, hogy gyermekként kezdtek táncolni.

Angyal Krisztina és a Kelet Lányai 

Mahasti: - Milyen stílust tanulnak nálad a gyerekek? 
Angyal Krisztina: - Ahol tehetem, korcsoportokra bontom a gyerekeket: kicsik /5-9 éves korig/,  nagyobbak /10-14-ig/ és tinik. Kicsiknek, nagyobbaknak inkább popos zenét választok koreográfiára, persze az órákon ugyanúgy hallgatnak minden stílust. Hastáncon kívül nagyon szeretik a hula és az indiai zenét is. Sőt, ha csökken a figyelmük, ezekkel fel tudom dobni az órát. Nagyobbakkal már kezdjük a stílusismeretet a táncban és az elméletben, illetve a hangszer ismereteket is. A tinik pedig ezeken kívül már a komolyabb klasszikus stílusokkal is ismerkednek. Egyik csoportban sem maradnak el a balett elemek és az eszközök használata. Piciknél kendő, bot, nagyoknál fátyol, bot, ízisz, ujjcintányér.

Mahasti: - Mi a legalapvetőbb különbség a módszertanban, ahogy a gyerekeket és ahogy a felnőtteket tanítod? 
Angyal Krisztina: - Tapasztalataimból tanulva teljesen más módszert használok a gyermek és a felnőtt oktatásban. A gyerekeket próbálom játékosabb formában oktatni, keveset magyarázok, inkább sokat táncolok, mutatom, és zenehallgatás közben mondom a tartás, láb, kar instrukciókat.  Nem maradhat el a picikkel az óra előtti és utáni  játék sem. A csoportoknak táncon kívül sok külön programot is szervezek egymás megismerésére és a csoportok összekovácsolására: tábor, gála, közös fagyizás, kirándulás.

Angyal Krisztina és a Kelet Lányai 


Mahasti: - Miért fontos szerinted, hogy hastáncra járjanak a gyerekek? Fontos e egyáltalán? Mit ad a gyerekeknek, mi az a plusz, ami miatt esetleg jobb, mint más mozgás, más tánc?
Angyal Krisztina: - Nagyon fontos szerintem a tánc a gyermek életében és most nem csak hastáncról beszélek.
A tánccal a következő területek fejlesztését tudjuk elérni: helyes testtartás, mozgáskoordináció, térbeli tájékozódás, testtudat, izoláció, rövid és hosszú távú memória és még sorolhatnám sokáig.
 Ami még számomra nagyon fontos: a csoport. A csoport adta szociális környezetben a gyermek rengeteg lehetőséget kap személyisége fejlődéséhez. A gyermekek együtt oktatása során a türelem, az odafigyelés, a tolerancia kialakítása is cél számomra.  Én ezek tudatában próbálom oktatni a gyermekeket és a felnőtteket egyaránt. 
Amit mostanában többször tapasztalok és nagyon örülök neki, hogy több gyógytornász is a hastáncot ajánlotta a gyerekeknek tartás problémák javítására is.
Ha táncot kellene választani, hát én persze mindenkinek a hastáncot ajánlanám. :-)

Mahasti: - Kriszta, akiknek felkeltetted az érdeklődését a gyermek hastánc iránt, hol érhetnek el téged?

Angyal Krisztina: - www.keletlanyai.hu és a Facebookon is elérhetőek vagyunk Kelet Lányai Hastánccsoport néven is. 

Mahasti: - Köszönöm!

Angyal Krisztina és a Kelet Lányai 


***************************

Mahasti Hastánc - Szívvel-Lélekkel
www.facebook.com/taneczhyvotabudapest
www.youtube.com/user/Mahasti10
Szívvel-Lélekkel Stúdió,  Cím: Budapest, IX. kerület., Bokréta utca 12. Fszt. 2. 


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése