2015. augusztus 11., kedd

10+1 tipp koreográfiakészítéshez

Fotó: Csercsik Judit, Ékszer: Pereczes Orsolya, Ruha: Nixie, Dinasma, Smink, haj: Mahasti

*********************



10+1 Hasznos tipp koreográfiakészítéshez 
(nem csak) középhaladó (has)táncosoknak



Ha már ideje foglalkozol hastánccal, vagy bármilyen más tánccal, akkor biztosan kerültél már olyan helyzetbe, hogy egyedül kellett megírnod a koreográfiádat


Hiszen te sem valaki mást koppintasz, ugye? 
Hanem sajátot szeretnél alkotni, amiben tökéletesen ki tudod fejezni önmagadat, az egyéniségedet, és ráadásul azok a mozdulatok vannak benne, amiket a legszebben meg tudsz csinálni.

De hiába vagy benne a folyamatban, néha mégis elakadsz, nem tudod, hogy hogyan tovább. Mi legyen a következő lépés? Nem jön az ihlet, pedig már órák óta nyüstölöd ugyanazt a zenei részt és nem és nem és nem tudod, hogy mivel töltsd ki azt a picike kis űrt a zenében, táncban….

Ismerős, ugye?



Ne aggódj, nem vagy egyedül. Mindenki átéli ezt az érzést, aki táncol, koreografál.:-) (Még a nagy mesterek is.)

Én is nem egyszer szembesültem már hasonló helyzettel. :-) És legalább ezerszer hallottam már azt a kérdést a tanítványaimtól, hogy „Ez meg ez már megvan, na de hogyan tovább?”



Pár egyszerű és kézenfekvő tippel szeretnék most segíteni neked.


 1, Kérdezd meg a oktatódat.  Ez a legkézenfekvőbb tipp, hiszen neki ez a dolga. Azért van melletted, hogy támogasson, segítsen a továbblépésben. 
Ő biztosan hasznos szakmai tanácsokkal fog ellátni. 


2, Kérd meg a csoporttársaidat, táncostársaidat, táncos kolléganőidet, hogy nézzék meg, mi van készen eddig a koreográfiádból. Biztosan a lyukas részekhez is lesznek ötleteik. 
Nem kötelező megfogadni a tanácsaikat, javaslataikat, de mindenképpen ihletet adhatnak a továbblépéshez. 

3, Már ezerszer meghallgattad a zenét és még mindig semmi… Akkor most csendesedj el, ülj le és hallgasd meg másképp. Írd le a szerkezetét. De ne tudományosan, hanem a magad módján
Nem baj, ha semmilyen zenei előképzettséged sincsen, és az is bőven elég, ha te magad kiigazodsz a jegyzeteiden. Úgysem zeneszerzőnek, hanem táncosnak készülsz. :-) Nem kell a „zenei leírást” senkinek sem megmutatnod, még tudniuk sem kell róla. 
Ha leírod a zenét, akkor sokkal inkább kitisztul a kép: meglátod az ismétlődéseket, a kiállásokat, akár még le is számolhatod a ritmusokat és egységeket. (Ha rendszerező vagy rendmániás típus vagy, akkor ez lesz a te utad.) :-)

4, Nézz rengeteg videót vagy élő táncot, ugyanerre a zenére készült koreográfiákat
Csak vigyázz, hogy ha megihlet a másik koreográfiája, lehetőleg ne egy az egyben másold le az egészet. Mert az már nem te leszel. Ráadásul így elkerülheted a szerzői jogi vitákat is. (Te sem szereted, ha azt látod, hogy a nagy nehezen megkomponált koreográfiádat a másik táncos a tudtod nélkül lekoppintja és azzal lép fel, mondván, hogy neki is ugyanez jutott erre a zenére az eszébe...)

 5, Nézz meg rengeteg olyan koreográfiát, ami más zenére, de ugyanabban a stílusban készült, amit te is táncolsz (saidi, beledi, fúziók, stb.) Így rengeteg új mozdulatot fogsz látni, és talán éppen azt is, amiről egyből azt érzed majd, hogy már csak pont ez hiányzott a koreográfiádból. Ilyenkor szokott jönni a homlokra ütés, hogy „Ez eddig miért nem jutott eszembe?!” és egy másodperc alatt meg is oldódott a problémád. 

6, Ha már végleg nincs kit megkérdezni, nincs mit megnézned, akkor inkább pihentesd egy kicsit a témát. Hagyd leülepedni, beérni az eddigieket. Aludj rá egyet, meditálj, engedd el. Amint elengeded, egyszer csak villámcsapásszerűen megvilágosodsz és a tudatalattidból felszínre ömlenek a eddig még soha nem használt, soha nem látott mozdulatok. Az ilyen „felszínre törésekhez” nagy segítséget nyújt a transzhastánc is, mert akkor annyira ellazulsz és annyira belemélyedsz a zenébe, hogy utána magad is igen elcsodálkozol azon, hogy milyen mozdulatoknak is vagy a birtokában. (Egy kis plusz segítség: az augusztus 20-23-ig tartó táborunkban – mint minden évben – most is lesz transzhastánc, ráadásul élő dobra. Ha ihletre, új mozdulatokra, új érzések, új koreográfiák „felszínre törésére” van szükséged, csatlakozhatsz hozzánk csak a transzra is!)

7, Nagyon erős inspiráció lehet még az is, ha már nyakadon a verseny, vagy bármilyen bemutató időpontja. 
Ha az a típus vagy, aki leblokkol a stressztől, akkor ezt a tanácsot semmiképpen NE kövesd! 
Ne is olvasd el!
Hidd el, hogy a verseny előtti napon akkora lesz már rajtad a nyomás, hogy azonnal megjön a ihlet is. (A ihlet legjobb barátja néha a határidő…) :-))) 

8, Ne fejezd be a koreográfiát, hagyd ki azt a részt és bízz magadban! Amikor a versenyen, fellépésen táncolsz, már nem lesz időd gondolkodni a megfelelő mozdulaton és biztosan improvizálsz majd valamit a színpadon…. :-))) 
(Ez a módszer leginkább a kiváló stressztűrő képességgel rendelkező, haladó táncosoknak ajánlott).

9, Hagyd a francba az egészet és vágd ki azt a részt a zenéből… Így egy mozdulattal megoldottad a problémát. :-)

10, A végső (és drasztikus) megoldás. Ha nem ragaszkodsz pont ahhoz a zenéhez, akkor hagyd a francba az egész zenét, és keress egy másikat. Egy olyat, ami tényleg és igazán megihlet. :-)


*************

+ 1 tipp, a Mahasti féle kitétel. Ha még mindig ragaszkodsz a zenédhez és még mindig nem jön az ihlet, még mindig „lyuk van a zenében”, akkor tehetsz még valamit, ami mindenkinek jó lesz

Mutasd be a félkész koreográfiát otthon a férjednek, párodnak, szerelmednek. 
Szerinted ő hiányolni fogja PONT OTT PONT AZT a mozdulatot?.....



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése