2022. április 21., csütörtök

Könnyű neked, mert .... A tanulási módszerekről

 Nagyon régen nem írtam, nem posztoltam. Történt ugyanis egy és más január óta. Közbejött rengeteg munka, egy háború, egy lengyel nyelvvizsga és egy testi-lelki összeomlás. 

De most szeretném megosztani egy posztomat, amit ugyan a nyelvtanulás kapcsán írtam, de ugyanúgy érvényes bármilyen tanulásra, többek között a hastánc tanulására is. Ha táncosként olvasod, minden mondatban helyettesítsd a "nyelv" szót a "tánc" vagy a "hastánc" szóval. Érdekes kísérlet lesz ez is. :-)


********************************************


Könnyű neked, mert jó a nyelvérzéked.....

- mondták többen is így a lengyel nyelvvizsgám környékén.

Hát nem. Nem. A nyelvtanulás/nyelvtudás nagyon nem nyelvérzék kérdése.

Szeretnék gyermekkori példaképemre, Lomb Katóra hivatkozni, aki azt mondta, hogy a nyelvtudás nem a nyelvérzéktől függ, hanem a motivációtól. (A többi részletet lásd a lenti nagyon rövid videóban és egyéb, hosszabb videókban, Lomb Kató könyveiben és egyéb helyeken.)

Egyszerűen csak találd meg azt, ami a legjobban motivál, amiért érdemes csinálnod. (Ez lehet szerelem, dac, dalok, kultúra, határidő, szóval tényleg bármi.)

És ami szerintem még nagyon fontos, az az, hogy megtaláld a saját utadat a nyelvtanulásban is. Ma már hihetetlen mennyiségű módszer közül lehet választani és bármennyit kipróbálhatsz.

A legtöbbet ingyen is.


Nyelvészként és nyelvtan rajongóként én például a magolós módszerben hittem. Minden nyelv tanulását úgy kezdtem, hogy fellapoztam a szótárban a nyelvtani táblázatot és igyekeztem bemagolni. Ezen kívül magoltam a szavakat és teljes kifejezéseket, mondatokat is.

FONTOS, hogy ez nekem nem kényszer, nem azért csináltam így, mert valaki azt mondta, hogy magolni kell. Nekem ez lelkesedés és élvezet. Minden magolás közben felidézem a már eddig tanult nyelveket is és összevetem őket, igyekszem kitalálni a nyelvi folyamatokat, ahogy egy szerkezet, egy szó bekerült a nyelvbe, stb.

A beszédközpontú módszer nem nekem való, mindig hidegrázást kaptam tőle. (Érdekes, ugye? Pedig mennyit beszélek, tudom én is…)

A beszédközpontú módszerekkel megkímélhetjük magunkat a nyelvtan kihívásaitól, így azoknak, akik pont a nyelvtantól kapnak hidegrázást és gyorsan el akarnak kezdeni beszélni, azoknak nagyon hasznos segítség lehet ez a módszer.


Én viszont nem akarom kikerülni a nyelvtant. Így aztán viszonylag kicsi szókinccsel és viszonylag helyes nyelvtannal beszélek minden nyelvet, mert így érzem magam igényesnek, nyelvészhez méltónak, így érzem magam jól. Mások pedig milliónyi szót tudnak, amit egymásra dobálnak összefüggéstelenül, mégis megértetik magukat.

A lengyel tanulása közben új felfedezés volt számomra a Duolingo használata. Soha nem gondoltam volna, hogy egyszer idáig süllyedek, de be kell vallanom, hogy totálisan „ráfüggtem”. Imádom. Könnyű és gyors sikerélményt ad, hülyebarát, mégis ad szellemi kihívást.

A lényeg, hogy nem hiszek a „jó nyelvérzékben”. A motivációban és a jó szórakozásban hiszek. És abban, hogy érdemes keresgélni és rátalálni a saját utunkra.

Ugyanez érvényes bármilyen tanulásra, például a hastánc tanulására is, de erről elég sokat beszélek az óráimon és a hastánc oktató képzésen is. Ezért a hastáncos tanítványaimnak ez már uncsi is. :-)))) Bocsi, lányok. :-)))

Most, hogy lengyelből nyelvtanárhoz is járok (nem kényszerből, hanem mert megérdemlem, hogy jól szórakozzak), minden órán könnyesre röhögöm magamat. Igaz, Emese? :-)))

A tanárom pedig zseniális - hagyja, hogy a magam útját járjam és ebben minden általa ismert módszerrel támogat. ❤

 

Nagyon rövid film Lomb Katóról: 

https://youtu.be/h_tEi31qKss


Hosszú interjú Lomb Katóval:

https://youtu.be/yM95By6tzpQ


Lomb Kató könyvei pl. itt kaphatóak:

https://bookline.hu/szerzo/lomb-kato/80517?page=1



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése