Azt látom, hogy mind a gyerekekben, mind a szülőkben rengeteg kérdés felmerül a hastánc, főleg a speciálisnak számító gyermek hastánc kapcsán. Sőt, azt tapasztaltam, hogy gyakran magukban a hastáncosokban és hastáncoktatókban is felmerülnek kérdések, nem hogy a kívülállókban. :-)
A gyermek hastáncról szóló cikksorozatunkban a leggyakoribb és az egészen speciális kérdésekre is keressük a válaszokat. Olyan képzett és rutinos magyar hastáncoktatók lesznek ebben a segítségemre, akik évek óta foglalkoznak gyerekekkel és szívvel-lélekkel oktatnak szerte az országban.
Remélem, hogy a sorozat segít a gyermek hastánc kapcsán felmerülő kérdések tisztázásában, az esetleges aggályok, kételyek eloszlatásában
Elsőként Kalamár Brigittával beszélgettünk, aki Szolnokon okítja a kislányokat.
A fotókon Brigitta és kis tanítványai láthatóak.
***********************
Mahasti: - Brigi, kérlek, mindenekelőtt a kezdetekről mesélj nekünk.
Hogyan kerültél
kapcsolatba a gyermek hastánccal, mi motivált abban, hogy elkezdjed?
Kalamár Brigitta: - A gyermekhastánccal úgy kerültem kapcsolatba, hogy az egyik felnőtt
órámra egyszer váratlanul bekopogott két anyuka a kislányával. Kérdezték, hogy
megnézhetik-e az órát és a gyerekek kipróbálhatják-e. Meglepődtem, de a többiek
beleegyezésével igent mondtam. A két kislány, - akik akkor 6 évesek
voltak- fegyelmezetten végigcsinálták a
kezdő felnőtt órát a maguk módján. Az anyukák az óra végén odajöttek és
mondták, hogy összeszednek nekem egy csapatnyi gyermeket, ha tanítom őket. A
következő héten már ott álltak a gyerekek és a szülők tettre készen és elindult
az első gyermekhastánc csoportom, néhány nagycsoportos óvodás és néhány első
osztályos gyermekkel.
Mahasti: - Hogy működik nálad a jelentkezés? A gyerekek maguk
találják ki, hogy hastáncra akarnak járni, vagy inkább a szülők találják ki,
esetleg erőltetik? Kisfiúk is járnak e?
Kalamár Brigitta: - Eddig még nem jelentkezett kisfiú, aki szeretett volna hastáncot tanulni
nálam.
A gyerekek maguk választják a hastáncot.
Szerintem egy ilyen pici (ovis
és elsős) gyermek esetében nem is lehetne sokáig erőltetni, hogy olyasmit
csináljon, amit ő maga nem akar, csak a szülei.
A pici gyermekek még érzelmi
alapon működnek. Az első, ami megkapja a tekintetüket természetesen az, hogy
úgy nézünk ki a fellépéseken a ruháinkban, mint a hercegnők. Ez nagyban
befolyásolja egy ovis kislány döntését.
Fontos számukra a biztonság érzet és
az, hogy elfogadják az oktató személyét. Náluk még nagyon nagy százalékban
számít az oktató személyisége. Anyáskodónak, türelmesnek, nyugodtnak és
borzalmasan kreatívnak kell lenni, hogy az ő figyelmüket fenn tudjuk tartani.
Monotónia tűrésük nincs még és ha elveszítjük a bizalmukat, soha többé nem
jönnek órára.
A gyermekhastánc oktatás esetében nem csak a gyerekek
szimpátiáját kell elnyernünk, hanem a szülőkét is, hiszen a legdrágább
kincsüket bízzák ránk. Én pici gyerekek esetében nem szoktam megtiltani, hogy a
szülő bent üljön eleinte az órán csendben. A szülők nem a tánctudásunkra
kíváncsiak elsősorban, hanem arra, hogy hogyan bánunk a gyermekükkel, milyen
pedagógiai módszerekkel tanítunk. Ha a személyiségünk nem nyeri el a
tetszésüket, hiába táncolunk profi módon, akkor is elviszik a gyermeküket
máshová.
Mahasti: - Van e korhatár? Hány éves kortól
járnak hozzád a gyerekek? Szerinted hány éves korban érdemes elkezdeni
hastáncra járni? Találkoztál, találkozol e nehézségekkel ellenállással,
kételyekkel a szülők részéről? Mit szoktak tőled leggyakrabban kérdezni a
szülők?
Kalamár Brigitta: - Nekem a legfiatalabb tanítványom eddig 4 éves volt. Ezt a kort én még
nem ajánlom kezdésre. Ilyenkor
hastáncoktatásról még csak véletlenül sem beszélhetünk. Inkább csak
csoport összekovácsolásról, esetleg térformák kialakításának gyakorlásáról
(kör, sor, oszlop), finommotorika fejlesztése eszközökkel (kiskendő, kisfátyol
stb.) Rengeteg játék, sok dicséret, és jutalom ellenében (matrica, piros pont,
nyomda) csak pár percnyi tanulás. Én a 6 éves kort tudnám javasolni kezdésnek.
Azok a szülők, akik már elhozzák a gyermeküket hastáncra, nem szoktak
kételkedni abban, hogy ez hasznos lehet a gyermeknek. A hastánc eredetét
illetően vannak furcsa elképzelések, de ha ezt megbeszéljük, akkor nem szokott
semmi gond lenni a kezdetekben.
Szerintem a gond inkább 3-4 év elteltével kezdődik, amikor kezdenek belelátni a
hastáncos helyzetbe itt Magyarországon. Akkor nem győzök válaszolni az aggódó
kérdéseikre J
Mahasti: - Milyen stílust
tanulnak nálad a gyerekek? Mi a legalapvetőbb különbség a gyermekek hastánca és
a felnőttek hastánc között?
Kalamár Brigitta: - Rengeteg különbség
van a gyermek és a felnőtt hastánc között. Sőt inkább azt mondanám, csak
különbség van.
Először kezdeném a gyermekhastánccal:
Én személy szerint
csak azért tanítok kezdetben nekik
valami kis fátylas koreót, hogy valami folyamatos táncolást tudjanak felmutatni
otthon, vagy az iskolai farsangon, vagy az ovis társaknak stb. A gyerekek
esetében szerintem, aki nem tanít koreót, az nyugodtan bezárhatja a
boltot. Csak az első évben lehet
elodázni a fellépést (akkor is kell valahol, pl.: saját gála stb.), mert utána
elvárás a gyerekek és a szülők részéről is. Ha nem lépteted fel a gyerekeket,
akkor szintén elmennek máshová.
Mivel a gyerekek idegrendszere még ebben korban
fejlődés alatt áll, a nagymozgások jobban mennek nekik, mint a pici apró
mozdulatok, ezért én látványtáncnak nevezném az ő esetükben a produkciót. Valami látványeszközzel, valami térforma
váltásokra épülő néhány egyszerű hastáncmozdulatot tartalmazó koreó az, amit
meg tudnak tanulni. Ez sem egyszerű ám és sok-sok gyakorlást igényel mondjuk az
is, hogy körből oszlopba fejlődjenek.
De
ez a kis egyszerű fátylas koreó, amit az elején tanulnak csak a megtévesztés és
a "mézes máz" részemről azért, hogy ott maradjanak nálam. Igazából az órák 15-20
percét fordítom csak a koreó
megtanítására, a többi időben fejlesztő játékokkal szórakoztatom őket. Rengeteg
egyensúlyfejlesztő, ritmikai vagy épp táncolós játékot lehet nekik kitalálni,
amiben nagyon szívesen vesznek részt. Lehet velük technikázni is néhány percig,
de azt is fel kell dobni valamivel, hogy egyáltalán megcsinálják, amit várunk
tőlük. Én mindig próbálok a megértés útján is oktatni, de úgy tudom a gyerekek
inkább utánzással tanulnak. Az elméletre is nyitottak, főleg a ritmusjátékokra.
Azt imádják minden formában.
Szóval összefoglalva azt mondanám, a gyerekek
esetében csak és kizárólag a szeretettel való oktatás, rengeteg játék és
hókuszpókusz, sok dicséret és jutalmazás, szabályok felállítása, határozottság
és biztonság az, ami eredményre vezet és akkor el sem lehet őket zavarni az
órákról, annyira szeretnek járni, sőt, otthon is gyakorolnak és készülnek az
órákra apró figyelmességekkel.
Nagyobb gyerekek esetében 9-10 éves kortól
mondjuk már terhelhetőek. Egész órán képesek figyelni és nagyon gyorsan
tanulnak. Sokkal gyorsabban mint egy átlagos felnőtt.
Felnőtt
hastáncoktatás: Én már befejeztem a felnőttek oktatását. Saját döntésem
volt. A mai nők már nagyon bonyolult életet élnek, rengeteg szerepben kell
helytállniuk egész nap, alig tudják összekoordinálni a családot, hogy mindenki
mindig eljusson a megfelelő helyre. Gondolok itt a gyerekek edzésétől, a szülői
értekezletig, a beteg gyermekkel való orvoshoz menésig minden az ő nyakukba
szakad, ezért örüljünk, ha egyáltalán el tudnak jönni órára. Az órákon idő kell
nekik amíg egyáltalán átkapcsolnak arra, hogy ez most csak róluk szól és csak
értük van. Addig nincs gond az oktatással, amíg csak technikai dolgokat
tanulunk. Igazából nagyon sok ügyes és tehetséges nő van Magyarországon kortól,
súlytól függetlenül, akik képesek lennének megtanulni táncolni. A gond
szerintem ott kezdődik, amikor már eljutunk az önkifejezésig. Az érzelmek
kifejezéséig mozdulatokkal. Hát nyugodtan kimondhatom, hogy a mai nők nagyon
nagy százalékban önbizalomhiányosak,
nagyon nagyon gátlásosak, nagyon távol vannak már attól, hogy tudatában legyenek
a saját női őserejüknek, testképzavarosak és nincsenek tisztába saját
értékeikkel, szépségükkel. Egyébként imádnak járni órákra, mert ott megkapják
mindazt, ami a női léleknek kell és picit kiszakadnak a túl férfias
képességeket igénylő való világból. Mi sokat nevettünk, de sokat sírtunk is
órán, mert a tánc a lélek rejtett nyelve és akaratlanul is előjöttek a
problémák. Inkább már kezdtek táncterápiához hasonlítani az óráim, de arra
sajnos nincs képesítésem, ezért abbahagytam a felnőtt oktatást.
Mahasti: - Miért fontos szerinted, hogy hastáncra járjanak a
gyerekek? Fontos e egyáltalán? Mit ad a gyerekeknek, mi az a plusz, ami miatt
esetleg jobb, mint más mozgás, más tánc?
Kalamár Brigitta: - Hát… onnan
indulnék, hogy minden tánc nagyon-nagyon jó és szerintem az egyik legkomplexebb
képességfejlesztő mozgásforma maga a tánc.
Miért jobb, mint a többi? Nagyon sok oktató reklámozza úgy a hastáncot,
hogy ízületkímélő stb. stb. Már lassan közhellyé vált ez a mondat, pedig talán
ez az, ami a többi tánc fölé emeli a hastáncot szerintem. Egyszer beszélgettem
egy gyógytornásszal arról, hogy ő milyen
mozgásformára íratná be a gyermekét, ha lenne neki. Azt válaszolta, hogy igen
bajba lenne, de talán hastáncra, vagy pilates-re vagy gyerekjógára.
Kikerekedett a szemem, hogy honnan tudják a gyógytornászok, hogy a hastánc jó.
Azt válaszolta, hogy tanítják nekik az egyetemen és amit ő tanult azt
igyekezett kipróbálni, ezért a hastáncot is kipróbálta. Szerinte is ízületkímélő
mozgásforma, amire nyugodt szívvel beíratná a lányát. Nem akarom nevén nevezni
azokat a mozgásformákat, amik szerinte rendkívül károsak a gyerekek számára, de
annyit elárulok, hogy a túlnyújtott ízületek minden esetben megbosszulják magukat
már 20-30 éves kortól és rengeteg a náluk megforduló huszonéves fiatal, akiről
kiderül, hogy épp efféle manapság is divatos mozgásformákat űzött kiskorában.
Ezen kívül azt gondolom, hogy a lelki plusz, amit ez a tánc ad, az sem
elhanyagolható. Ha megnézzük a többi táncműfajt, akkor azt látjuk, hogy vagy a
férfi áll a nő mellet, vagy a többi nőtársa, de olyat, hogy egy nő egyes
egyedül táncol a színpadon nem sok táncműfajban szokás. (Szerintem
férfiközpontú társadalmunkban pont ezért nem fogadják el.) A tánc szerintem
önismereti tréning. A fiatal lányok mire eljutnak a tini korba, megismerik
saját testüket és úgy-ahogy megtanulják
elfogadni, megértik, hogy ez a változás szükséges. Megtanulják használni
nőiességüket, gyönyörű tartásuk lesz, ami kiemeli őket a tömegből, ezáltal
önbizalmuk lesz, sikeresebbek lesznek a fiúknál, (ami egy tinilány esetében
központi kérdés) és szerintem az iskolai teljesítményük is nő a
tánc által.
Mahasti: - Brigi, köszönöm, hogy ennyire kimerítő válaszokat adtál a kérdésekre!
Az érdeklődők hol érhetnek el téged, ha a kislányukat Szolnokon vagy környékén szeretnék hastáncra járatni?
Kalamár Brigitta: - Legegyszerűbben a kalamarb@freemail.hu e-mail címen, vagy pedig a FB oldalamon találnak meg: https://www.facebook.com/salimah.orientaldance/
*******************
Igen, sok kérdésre választ találtunk. Talán benned is maradtak még kérdések... Így a cikksorozatot hamarosan folytatjuk, hogy megismerhess még több szempontot, még több oktatót, még több pici hastáncost! :-)
*********************************
Mahasti Hastánc - Szívvel-Lélekkel
www.facebook.com/taneczhyvotabudapest
www.youtube.com/user/Mahasti10
Szívvel-Lélekkel Stúdió, Cím: Budapest, IX. kerület., Bokréta utca 12. Fszt. 2.
www.youtube.com/user/Mahasti10
Szívvel-Lélekkel Stúdió, Cím: Budapest, IX. kerület., Bokréta utca 12. Fszt. 2.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése