2017. november 2., csütörtök

A hastáncot sosem késő elkezdeni

 A hastáncot sosem késő elkezdeni


Az alábbi cikkem 2008 szeptemberében  jelent meg a www.harmonet.hu oldalon, ahol akkor tanácsadóként voltam jelen. 

Több okból emelem át ide, a blogomba is ezt a cikket:

1, Az asszonycsoport, illetve a hastánc "idős" korban téma elég régóta foglalkoztat. Itt a blogomban is találsz ebben a témában cikket, pl. itt: https://everydaylifeofabellydancer.blogspot.hu/2015/08/az-xedik-x-utan-is-van-elet-meg-hastanc.html


2, Nem szeretném, hogy valahogyan eltűnjön a linkekkel együtt, ahogy más portálokra írt cikkeim eltűntek az évek alatt. Ameddig azonban működik az oldal, addig megtalálod a cikkemet rajta ezen a linken:
https://www.harmonet.hu/szepseg-egeszseg/17501-razza-magat-aki-el-beleszerettunk-a-hastancba-(fitten-60+).html
https://harmonet.hu/szepseg-egeszseg/17486-sport,-noiseg,-eletforma:-hastanc-amit-soha-nem-keso-elkezdeni-(fitten-60+).html


3, Én is abban a korban vagyok, amikor az ifjú, 18-20 éves, gyönyörű táncosok között már "nyanyának" számítok :-))) Ami szuper, hiszen elmondhatom, hogy több évnyi színpadi és tanítási rutinnal rendelkezem, mint ahány évesek ők maguk. Másrészt örülök neki, hogy a cikkemben leírtak számomra is aktuálisak és most már valóban hiteles forrásnak számítok, ami az "asszony hastáncot" illeti. :-))) 
Ahogy múlik az idő, biztosan fogok még jelentkezni ezzel a témával is az elkövetkezendő 20-30 évben. :-)))

De addig is olvasd el a 2008-ban írt cikkemet. Kommentelj, írd meg a véleményedet, tapasztalataidat Te is (nem számít, hány éves vagy, lehetsz ifjú titán és nagymama is. A Te saját tapasztalataidra, szubjektív véleményedre és megéléseidre vagyok kíváncsi én is és az olvasó is.) 


*************************



Sport, nőiség, életforma: Hastánc - amit soha nem késő elkezdeni (Fitten 60+)


A HarmoNet-es tanácsadásom kezdete óta sok 50-60 év feletti hölgy is megkeresett már azzal a kérdéssel, hogy nem túl késő-e az ő korukban nekiállni táncolni, főleg, ha nem igazán modell alkatúak. Nem válnak-e ezzel nevetségessé, illő-e ez az ő korukban, képesek lesznek-e még elsajátítani a különböző mozdulatokat, stb. Én hiszek abban, hogy a hastáncot soha nem késő elkezdeni! Minden nőnek, minden korban ajánlom a hastáncot, hiszen a hastánc (és általában a TÁNC) öröme független a kortól, a kilóktól, a testalkattól... 


Mayer Rozália


Később kezdve
A kismama, a gyermek és felnőtt hastáncot felölelő cikksorozat befejező részeiben most arra a kérdésre keressük a választ, hogy mit adhat egy nőnek a hastánc 40 (50, 60, 70...) felett, miért választják az idősebb korosztály tagjai is a hastáncot. Mi motiválja őket, mi ad erőt és kitartást ehhez a nem éppen könnyen elsajátítható mozgásformához? Hogyan tanulnak, mit részesítenek előnyben, mi változik bennük a tánc hatására?

Régebben gyakran elhangzott férfiak és nők szájából is a kérdés az Asszonycsoport táncát látván: "Miért nem maradnak otthon és tisztes családanyaként ülnek a fenekükön a nevetséges magamutogatás helyett?"

De úgy tűnik, manapság változnak az idők. Sorban virágoznak fel az asszonycsoportok, és a vegyes korosztályos csoportokban is egyre több 40, 50, sőt 60 év feletti hölgy tűnik fel.

Karli Ferencné 


Minden kezdet nehéz?
Tapasztalataink szerint azok a hölgyek, akik 40 év felett kezdik el a hastáncot, nagyon hamar megszeretik, s nem is mondanának le róla semmi pénzért. Sokan közülük akár már 5-10 éve is kitartóan táncolnak, és többségük igen sajnálja, hogy nem volt alkalma, lehetősége, hogy már sokkal előbb táncolni kezdjen. Ezért nem is tervezik, hogy a közeljövőben abbahagyják. Hamarosan talán nálunk is megszokott lesz a 80 felett is hastáncoló "matrónák" látványa.

Miért vágunk bele?
A hölgyek motivációja 40 felett is ugyanaz, mint a fiatalabb korban:"Vonzott a táncnak egzotikuma, a zene, a mozgásvilág, a csillogó sejtelem..." - írja Melinda /40/.
Gabi /49/ pedig azt mondja, imád táncolni, de a férjének semmi érzéke a tánchoz. A hastánchoz legalább nem kell férfi - mint a legtöbb tánchoz - aki mindig az ember lábára lép.

A kezdetekről, a motivációikról így vallanak a "lányok": "Világ életemben sportoltam, versenyszerűen is, de egy idő után a család került előtérbe és háttérbe szorult a mozgás. Hiányzott valami, amit még én sem tudtam megfogalmazni. A gyerekek születése után is több mindent kipróbáltam, de valahogy nem volt az "igazi".Tartást ad belsőleg, külsőleg. A gerincemen több helyen is sérv van, nehezen mozogtam már az utóbbi időben és ez a fajta tréning jót tett, így sokkal kevesebb problémám van"/Évi, 50/.

"Nagyon - nagyon szeretek táncolni, nőies, kellemes mind táncolni, mind nézni. Tetszik a ritmusos zene, ami szinte a gyomromból indul. Mindezek mellett, talán mégis a belső kisugárzás, a test és a lélek harmóniája, szépsége fogott meg igazán. Az, amit a hastánc képvisel. A harmóniát és a nőiességet." /Kati, 42/

"Szerettem volna végre tenni valamit magamért, azért, hogy jobban nőnek érezhessem magamat. Nagyon szeretek táncolni. Régóta vonzott a hastánc, és úgy gondoltam ez fitten, fiatalosan tart, segít megőrizni a mozgékonyságomat, kíméletesen használom az izületeimet. Volt egy komoly műtétem, amit katasztrófaként éltem meg. A tánc nagyon sokat segített abban, hogy még mindig nőnek érezhessem, tarthassam magam."/Gyöngyi, 47/
"A mozgás öröme. azt hiszem. De igaziból, ahogy megy az idő (egy darabig) az ember egyre inkább érzi, hogy NŐ. legalábbis nálam így volt, és akartam valamit, ami ezt még jobban kidomborítja, elősegíti, és konzerválja." /Éva, 42/



Gyürü Zsuzsa 



A kitartás meghozza az eredményét
És ha már egyszer elkezdték, az a tapasztalat, hogy ezek a hölgyek sokkal kitartóbban is csinálják a hastáncot. A motiváltságuk foka sokkal nagyobb, mint fiatalabb társaiké, így az első "kudarcok" vagy nehézségek, kihívások nem tántorítják el őket.

"Szerintem aki egyszer elkezdi az nem tud már "szabadulni"tőle. Jól éreztem magam a lányok között, mai napig tartó barátságok alakultak ki."/Évi, 50/

"Alapjában véve eléggé lusta vagyok, ami a mozgást illeti, de táncolni szeretek. Egyébként többször is úgy gondoltam - főleg fellépések után -, hogy abbahagyom. Hát körülnéztem és láttam mennyi szép, fiatal, ügyes lány van körülöttem és úgy gondoltam, arra biztos nem kíváncsi senki, hogy én hogy bénázok. Azután mégis maradtam. Talán azért, mert azért többen is megdicsértek." /Judit, 47/

A kitartás talán annak is köszönhető, mert ennél a korosztálynál rendkívül látványos változásokat érhet el az oktató, és persze a tanítvány maga is, ha látja, hogy megéri az önmagára szánt többlet idő és kiadás.
 
Az eredmény nem maradhat el

Az életem szebb lett az alkotás örömétől - feleli Zahra /44/ arra a kérdésre, hogy mi változott az életében. Ő már évek óta táncol, és tanít is, hogy átadhassa a körülötte élőknek mindazt a jót, amit ő maga is kapott a hastánctól.

"Minden. A programom a heti két táncórának van alárendelve már egy jó ideje. S bár az utóbbi évben meghíztam, nem élem meg katasztrófának a súlyfölösleget. Ísiászproblémáimra is kiváló gyógymód, kímélő mozgás. Úgy érzem sokkal kiegyensúlyozottabb vagyok. Az élet szép, a világ kerek." /Melinda, 40/

"Finomabb a mozgásom, csajosabb lettem, ja és az önértékelés! Tudom, mi a célom és mit akarok, tehát a magabiztosság." /Gabi, 49/

"Minden órán nagyon jól érzem magam, megváltozott a magamhoz való hozzáállásom. A fizikális állapotom "megszilárdult", jobb a tartásom, erősebb a hátam, nem fáj a derekam." /Erzsébet, 45/

"Nagyon sokat fejlődött a "nő
ies" oldalam, amit a korábbi években a munkám miatt eléggé elhanyagoltam." /Zsuzsa, 44/ 

Mayer Rozália


"Belsőleg. NŐŐŐ vagyok. lendületem van. állandóan mosolygok és énekelek. és vigyorogva zsebelem be a kollégák csodáló tekintetét." /Éva, 42/ 



Külső-belső változás
Kivétel nélkül mindannyian látványos változásokról számolnak be, és arról, hogy mennyi pozitív visszajelzést kapnak családjuktól, barátaiktól, ismerőseiktől.
És ez mindjárt fel is veti a következő kérdést: kiálljak-e, kiállhatok-e a tánccal a nézők elé?
Sokak fejében azonban meg sem fordul, hogy nézők elé kiálljanak, és ez nem a koruknak, inkább a hastánchoz való hozzáállásuk következtében alakult így:

"Egyébként nem táncolok a család, férj, barátok, nézők előtt. Nem vagyok színpadellenes, több rendezvényt konferáltam. népi táncoltam. irodalmi színpados voltam. De a hastánc, az más. Az intim. az belülről tölt fel, önbizalommal, szépséggel. kiegyenesíti a derekam. sugárzóvá teszi a tekintetem. lendületessé a lépésem. széppé az alakom... és ennyi, ami jár belőle a családnak, a férjemnek, a barátaimnak. Amúgy azt gondolom, hogy 40 felett már megengedhetem magamnak, hogy ne hasson rám senki véleménye. illetve, amelyik vélemény nem egyezik az enyémmel, azt nyugodtan figyelmen kívül hagyhassam." /Éva, 42/


Gyürü Zsuzsa

A 40 feletti hölgyek közül azonban sokan - legyőzve saját félelmeiket - akár a színpadra is kiállnak. Akár a többiekkel, akár szólóban, vagy versenyeken is indulnak. Hogy kielégítsék ennek a korosztálynak az igényeit is, és mégse hátránnyal induljanak a huszonéves versenyzőkkel szemben, szerencsére ma már sok versenyen van ún. "asszony" kategória is.



"Ne hallgasson senki se a környezetében élők negatív véleményére! Akinek van kedve, vágjon bele. Csak nyerhet vele, sokkal jobban fogja magát érezni, mint nő! Az nem előírás, hogy fel kell lépni ezzel a tánccal, de ha valakinek kedve van a fellépéshez, bátran merjen színpadra állni, ha a tanára is úgy ítéli meg. Nagy bátorság kell bármilyen korban a színpadra álláshoz, de semmi nincs, ami ehhez fogható. Én is álltam már színpadon és a kezdeti lámpaláz elmúltával, hatalmas és felszabadító érzés megmutatni, milyen a táncom, és milyen nő is vagyok én legbelül."/Gyöngyi, 47/

Azoknak a hölgyeknek, akik színpadon, vagy akár családtagjaik, barátaik előtt csillogtatják meg a tudásukat, nagyon sok elismerésben, dicséretben van részük. Nagyon ritka a negatív kritika, azonban elmondásaik szerint ez is inkább az irigységnek köszönhető.

"A férjem és gyermekeim kifejezetten büszkék,hogy 56 évesen még foglalkozom a nőiességemmel." /Zsuzsanna, 56/

"Van aki "hát ez is vénségére hülyült meg" jelzővel illetett. A családon belül is vegyes, de ma már elfogadják a hobbim és érdeklődve figyelik szárnybontogatásom és fejlődésem. A legnagyobb öröm számomra mindig az, amikor a fiamék eljönnek a versenyeimre és egyéb táncos lehetőségeimre. Már az megéri, amikor szünetben vagy a végén mondják, ügyes voltál! Persze, én is voltam már mélyponton a táncban, én is mondtam már, hogy abbahagyom, de mindig voltak, akik segítettek átvészelni a nehézségeket.’"/Évi, 50/

"Örülnek neki, és tetszik nekik. A gálán való fellépésemre meg kimondottan büszkék voltak. Örülök ugyan a véleményüknek, de elsősorban a saját magam öröméért csinálom." /Zsuzsa, 44/

A hastánchoz kapcsolódóan újabb hobbikat is találhatunk magunknak (dobolás, ruhatervezés-varrás, elméleti anyagban elmélyülés, kapcsolatok más országbeli hastáncosokkal, arab nyelvtanulás, stb.), egyszóval, kitágul a világ és a közös hobbi még jobban összeköti, összekovácsolja az asszonyokat.


A cikksorozat következő/előző részét is olvasd el itt: 

Ez is a témához kapcsolódik: 



*****************

Mahasti Hastánc - Szívvel-Lélekkel
www.facebook.com/mahasti10
www.facebook.com/taneczhyvotabudapest
www.youtube.com/user/Mahasti10
www.everydaylifeofabellydancer.blogspot.com 
www.mahasti.hu 
Szívvel-Lélekkel Stúdió, Cím: Budapest, IX. kerület., Bokréta utca 12. Fszt. 2. 
06-70-317-80-90

Programok, fellépések, versenyek, zsűrizések, oktatás

2019. április 5-6. (péntek-szombat) Erőmerítő Iránytű tréning Sütő Marcsival és Mahastival
https://m.facebook.com/events/389177405198426/ 

2019. április 27-28. Hastáncoktatói Mentorprogram képzési napok
Eszközhasználat (gyakorlat), fátyoltechnika és egyéb eszközök használata (Mahasti)
Stílusismeret (elmélet) (Mahasti)
https://www.facebook.com/hastancoktatoimentorprogram/

2019. május 5. Tahmina Hastáncverseny https://www.facebook.com/events/1934876003273506 

2019. május 18-19. Hastáncoktatói Mentorprogram képzési napok
Hastánc a gyakorlatban (Táncpedagógiai rész, kezdő szintű koreográfia összeállítása) (Mahasti)
Hastánc a gyakorlatban (Táncpedagógiai rész, kezdő szintű koreográfia összeállítása) (Mahasti)  
https://www.facebook.com/hastancoktatoimentorprogram/

2019. június 15. Hastáncoktatói Mentorprogram I. félévi VIZSGA
https://www.facebook.com/hastancoktatoimentorprogram/ 

2019. június 23. Mahasti - 20, a Mahasti Hastáncstúdió 20 éves évzáró gálája https://www.facebook.com/events/907689892772725

2019. június 29. Csepeli Orientális Táncfesztivál 
https://www.facebook.com/hastancfesztival/

2019. június 30. Gyöngyösi Hastáncverseny
https://www.facebook.com/events/234983000785198/ 

2019. augusztus 17-20. Mahasti Hastánctábor, Erőmerítő Jógatábor
https://www.facebook.com/events/322130058443647/

2019. november 30-december 1., Németország, Duisburg - 13. Contest Bellydancer of the World 
http://leyla-jouvana.de/index.php/en/contest-info-menu-engl

2019. december 8. vasárnap VI. Női Szépség és Egészség Napja a Szívvel-Lélekkel Stúdióban
https://www.facebook.com/events/420476605428317/

2019. december 29. vasárnap Erőmerító Iránytű (évösszegző-évindító) tréning Sütő Marcsival és Mahastival

2020. március 1. vasárnap 10-18-ig XIV. Holdfény Lányai Páros és csoportos Nemzetközi Hastáncverseny és workshopok 
https://www.facebook.com/events/822136728131859/

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése