2014. szeptember 12., péntek

Pressburg Dance Fest 2014. - Shaba (interjú)


Wollner Mártit, azaz Shábát nem kell bemutatnom senkinek.  Magyarországon és nemzetközi szinten is elismert táncosnő, akit nem csak a tánctudásárt szeretünk és tisztelünk.
Csoportjainak odaadó tanára, rendkívül nagy elméleti tudással is bíró szakember, a "A női szépség tánca - Az orientális tánc története és stílusai" című könyv szerzője.
Hamarosan a szeptember 19-21-ig tartó Pressburg Dance Festen (www.pressburgdancefest.eu) találkozhatunk vele, ennek a rendezvénynek a kapcsán ültünk le beszélgetni a táncról, fesztiválokról, versenyzésről, szakmai tapasztalatokról.


Mahasti: Márti, hogyan kerültél kapcsolatba a szervezőkkel? Honnan kaptál információkat erről a fesztiválról? Azért kérdezem, mert Magyarországon még kevesen ismerik, keveset hallottak róla, és amikor említem, hogy oda készülök, kevesen tudják, hogy miről is van szó.

Shaba: Karolina Idrisova, a prágai Let’s Dance Fesztival szervezője hívott meg most Pozsonyba. Prágában kétszer voltam, 2010-ben és 2011-ben. Utóbb a tánccsoporttal mentünk ki és a lányok az ottani versenyen nyertek is. Harmadikok lettünk a csoporttal. Nagyon büszke voltam rájuk.
Nos, Karolina volt kapcsolatban a pozsonyi szervezőkkel és engem ő hívott meg, mint workshopadó tanárt, és gála táncost. 
Régóta ismerjük egymást, és követjük egymás munkáját. Először Stockholmban találkoztunk, 2007–ben. Én elsőként Stockolmban 2006-ban voltam, és akkor a Stockholm BellyDance Festiválnak  én voltam az első magyar részvevője. Azóta már sokan voltak kint Stockholmban, és örülök, hogy a fesztiválnak ennyire jó és pozitív visszhangja lett nálunk is.
Ez a meghívás most váratlanul ért, és nagyon örültem, hogy gondoltak rám. Bár kedveltük egymást mindig, de már régóta nem voltam kapcsolatban velük, ezért boldogan fogadtam a mostani felkérést. Ez az évek alatt lefektetett művészeti munka bizonyítéka. Nagyon jól esett ez az elismerés. 

Mahasti: A Pressburg Dance Festet idén rendezik meg másodszorra. Sajnos, akkor nem jutottam el, pedig nagyon szerettem volna. Ezek szerint te is idén veszel részt rajta először.
Shaba: Igen, Pozsonyban most leszek először. Boldogan megyek, és nagyon izgulok. 

Mahasti: Azt már tudjuk, hogy zsűrizni is fogsz. Mit vársz a versenytől, várod e már? 
Shaba: Prágai tapasztalataimból kiindulva erős mezőnyre számítok. Ezek a lányok nagyon komolyan veszik a táncot, és azt látom, hogy nagy erőkkel dolgoznak a művészi színvonal emeléséért. 
Mi magyarok sem vagyunk elhanyagolható helyen. Tudjuk, hogy világszerte igenis számon tartanak bennünket a hastánc életben. Tudják, hogy a magyar táncosok erősek. De a szlovákok, és a csehek sem rosszak. Prágában, amit láttam, nagyon is erősek voltak. Ezért a mezőny biztosan jó lesz. Izgalmas lesz végig zsűrizni., és nagyon kíváncsi leszek az eredményekre.

Mahasti: Magyar versenyeken már sokszor láttuk a tanítványaidat és gyönyörködhettünk a táncaikban. Itt, Pozsonyban indulnak e a versenyen tanítványaid? Ha igen, akkor biztosan már most izgulsz értük... 
Shaba: Néhány tanítványom elkísér a fesztiválra. Nagyon büszke vagyok rájuk, főleg azért mert érdeklődőek, és kíváncsiak a táncélet tágabb aspektusaira. Versenyezni most csak egy tanítványom fog, és igen, nagyon izgulok érte, és szorítok neki. 
Szerettem volna, ha többen jönnek versenyezni, propagáltam is a részvételt, hiszen én tudom, amit sok esetben a lányok esetleg nem. Egy ilyen versenyen való részvétel az eredménytől teljesen függetlenül is rengeteg előnyt és tapasztalatot ad a részvevőknek. Annyit profitál belőle, amit nem is gondol. Az eredménytől függetlenül mindenképpen nyer, hiszen rengeteg élménnyel, és tapasztalattal lesz gazdagabb, amit utána bárhol tud majd kamatoztatni. 
A magyar táncéletben egy kicsit azt csodálom, hogy míg emlékeszem, hogy az „én időmben” mi mi mindent megtettünk, mennyit utaztunk, hogy tanulhassunk, hogy világot lássunk, hogy tapasztalatokat szerezzünk… Céljaink voltak a tánccal, és küzdöttünk értük. És ezeket bizony el is értük. Megteremtettünk egy világot, amiben jól éreztük magunkat. Ami élt és mozgott, mert mi élettel töltöttük meg. Tudom Mahasti, ezt te is jól tudod, és ismered, hiszen te egyike vagy ennek a világnak. Manapság a részvevők sokkal nehezebben mozdíthatók meg. Persze lehet, hogy ez az internet-forradalom eredménye. A mi időnkben, emlékszem, mekkora szó volt egy hastánc videó. Micsoda érték volt, és hogy adtuk kézről kézre. Micsoda kincs volt egy zene, vagy egy egy hastáncos könyv.
Ezek a dolgok már mind ömlesztve ott vannak az érdeklődők előtt. Ennek az előnye, hogy könnyen jut infóhoz, a hátránya pedig, hogy nem mindig képes jól válogatni az információ dömpingben. Ez a pozsonyi fesztivál rengeteg előnnyel bír. Közel van, nem kerül sem sok pénzbe, sem sok időbe. Csapatépítő élmény, táncesemény, nemzetközi kitekintés, és még sorolhatnám. Akik velem tartanak,  ők látták ezt. 


Mahasti: Márti, említetted, hogy workshopadó tanárként is hívtak Pozsonyba. A workshopodon mit fogsz tanítani? 
Shaba: Khallighit fogok tanítani, ezt kérték tőlem. Adtam egy listát, hogy mit tudok vinni. Persze tudták, hogy bármit a klasszikus vagy folklór témában, és ők választottak. Nagyon jó lesz, én imádom a khallighit. Ennek a színpadon is mindig nagyon nagy a sikere

Mahasti: Az biztos, hogy mind a laikus, mind a szakmai közönség imádja. Mire készüljenek azok a táncosok, akik elmennek a workshopodra és most találkoznak veled először?
Shaba:  Arra, hogy egy érdekes, technikailag ugyan nem könnyű, de nagyon lendületes és vidám táncot kapnak majd tőlem. Célom, hogy mindenki élvezze az órát, de a bulizás mellet azért tanuljunk is, tehát, aki részt vesz az technikailag is fejlődjön. Emellett egy izgalmas stílus különleges elemkészletével, és hangulatával ismerkedhet meg. Emellett nyitott vagyok bármilyen kommunikációra, szívesen segítek stilisztikában, vagy bármilyen egyéb kérdésekben a részvevőknek. 

Mahasti: Főként kiknek ajánlod a workshopot? Kezdőknek vagy haladóknak?
Shaba: Kezdő-alapozó szint fölött bárkinek, akit érdekel a khallighi különös világa. A koreográfia rövid, az adott időkereten belül megtanulható, és izgalmas fordulatokkal teli, de nem végrehajthatatlanul nehéz. Az a célom, hogy a részvevők valóban tanuljanak az órából, amit később a saját táncukban tudnak majd kamatoztatni. 

Mahasti: Reményeim szerint a gálán és a nyílt színpadon is gyönyörködhetünk majd a táncodban.
Shaba: Igen, fogok majd táncolni, én is nagyon készülök. 

Mahasti: Kikkel mész Pozsonyba, elkísér e most is a pici fiad? 
Shaba: A családommal megyek. A kisfiam nélkül nem bírnám ki. Nagyon-nagyon imádom, és nem tudom itt hagyni egy percre sem. Ezért jön velem anyukám is, hogy a segítségemre legyen. 

Mahasti: De jó! A mi hivatásunk egyik jó oldala, hogy a családunkat sem kell nélkülöznünk, ha nem akarjuk. Én is hozom magammal Hajnikát világot látni, a táncot, a női energiákat magába szívni. :-)
Pozsonyban találkozunk, már nagyon várom! Ott a rengeteg program miatt biztosan nem lesz időnk beszélgetni, de utána nagyon örülnék, ha újra le tudnánk ülni, és mesélnél a tapasztalataidról, benyomásaidról. Bizonyára azok is kíváncsian várják az élménybeszámolókat, akik valamilyen okból kifolyólag idén nem jutnak el Pozsonyba, de a jövőben készülnek rá.
Shaba: Ezer örömmel!




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése