2015. június 9., kedd

4 +1 tipp a sikeres felkészülésért - készülünk a Gálára!!!

Igen-igen, gőzerővel készülünk a Sweet Sixteen! - Jubileumi Mahasti hastáncgálára!


Jelen cikk témája is ekörül forog: hogyan könnyítsük meg a felkészülést, hogyan tegyük hatékonyabbá?

Néhány tipp táncosoknak, főként azoknak, akik először lépnek a nagyközönség elé, először mutatják meg magukat és a táncukat nyilvánsan.


1, Órára járás.
Persze megleszel enélkül is, ha a többi pontot betartod, de ez kulcsfontosságú szerintem. Ugyanis ezzel "rákényszeríted" magad a rendszeres gyakorlásra, pontosan azokat a koreográfiákat gyakorolhatod, amikkel fellépsz, pontosan azokat a tánctechnikai részleteket kérdezheted meg az oktatódtól, amik nehezebben mennek. A jó női társaságot és a nagy órai röhögéseket említenem sem kell... :-)


Az is fontos lehet, hogy az órákon azokkal táncolhatsz együtt, akikkel a színpadon leszel, akikkel fellépsz. Így szokod az energiájukat, észrevétlenül összecsiszolódtok és ez a színpadon is látszódik majd.
Arról már nem is beszélve, hogy így megszokod, hogy tánc közben is odafigyelj a többiekre, tudatosodjon benned a jelenlétük, a téged körülvevő "tömeg" (akik nagyon zavaróak is tudnak ám lenni eleinte!) :-))), amikor a koreográfia gyakorlás kezdeti szakaszában mindenki mindenkit fellök, nekimegy, kicsapja a fátylat a kezedből, összeakad a tánceszközötök, ruhátok....


Külön plusz, hogy így még azt is begyakorolhatod, hogy mindig tartsd a formációt (pl. ha 2. sorban táncolsz, ne előzd meg menet közben a nagy igyekezetben az 1. sorban táncolókat...). ez olyan könnyűnek és egyértelműnek tűnik, de hidd el, a gyakorlatban mégsem az.
Mondhatnám, hogy láttam én már karón varjút... De nem mondom. Inkább azt mondom, hogy láttam én már olyat, amikor a fellépésen egy kezdő táncos annyira fellelkesedett a színpadon, annyira magával ragadta a tánc lendülete, hogy hirtelen a 3. sorból beállt az első sorban középre, pontosan az éppen szólózó oktatója elé....  


***************

2, Otthoni aktív és rendszeres gyakorlás.
Elég minden nap csak egy kicsit, pár percet rászánni.
Persze, tudom hogy hiába szajkózom, hogy csak napi 10 perc és kész, mikor én is nehezen találom meg a napi 10 perceimet. :-)
Pl. már az is nagy sikert hozhat, ha naponta csak egyszer, esetleg kétszer eltáncolod a koreográfiát. Így mélyebben rögzül az elemek sorrendje és a technika is. (Nem, nem kell attól tartanod, hogy rosszul rögzül a technika! Majd az oktató segít a kijavításban, csiszolásban.)
Az otthoni, egyedüli gyakorlás nagy előnye az, hogy rákényszerít a gondolkodásra, a koreográfia stabil berögzítésére. Hiszen ott nem lesznek kéznél a többiek, vagy a tanár, akik tudják a sorrendet, akikre ránézhetsz, ha elfelejted a következő mozdulatot...

Egy kis kitérő.
Az órákon mindig mondom, mennyire jó, ha vannak ún. "zavaró emberek" a koreográfiában, akik éppen csak beugrottak aznap, vagy hirtelen helyettesítenek valakit a formációban és nem tudják az irányokat, formációkat. Ők így folyamatosan "láb alatt" tudnak lenni menet közben, te pedig gyakorolhatod, hogy milyen az, amikor a színpadon, élesben felejti el a csoporttársad a koreográfiát és kezd el homlokegyenest mást csinálni, mint ami meg volt beszélve. :-)
Ugyanígy az otthoni gyakorlásnál nagy segítséget jelenthetnek ezeknél a "szituációs gyakorlatoknál" a suhanás közben lábunkba csimpaszkodó egyéves, vagy a pörgős dobszóló alatt pont az ékszeres fiókot kirámoló kétéves csemeték is!
Sőt, az otthoni gyakorlásba bevonhatjuk a hastánchoz mit sem értő férjünket, kamaszodó gyermekeinket is, akik szakértő módon tűpontosan megállapítják és persze hangosan közlik is velünk, hogy mit és miért csinálunk rosszul és hogy hogyan is kellene jól csinálni. Ha ezen a frusztráción túllendülünk, akkor a "mit gondolnak rólam a nézők, jaj istenem" kezdetű gondolat már meg sem fog kottyanni az előadáson.

******************

3, Magánórák
Akkor érdemes magánórára menned a Gála előtt, ha úgy érzed, elakadtál, csak nem akar sikerülni az a fránya mozdulat/kombináció/eszközhasználat, ha már ezerszer meghallgattad, de még mindig "nem érted" a zenét.... Vagy bármikor, amikor úgy érzed, pontosan arra van szükséged, hogy a tanár csak téged nézzen, csak a te tánctechnikáddal foglalkozzon, csak a te kérdéseidre válaszoljon... Egyszóval, hogy ne oszoljon meg a figyelme a csoporton belül, hanem neked szentelje minden idejét.
Szerencsére a magánórák alatt többszörös hatékonyságú a fejlődés, haladás, így nem kell amiatt aggódnod, hogy túl sok időt, energiát, pénzt emésztene fel a sok órára járás. :-) Pár óra alatt minden tisztázódhat, visszanyered a lekesedésedet, önbizalmadat és már alig várod, hogy megmutassad a tudásodat ország-világ előtt.

**************

4, Workshopok
Teljesen ideális! Mehetsz ismétlőként, mehetsz gyakorolni "csak úgy", mehetsz egy adott tematikával/technikával/stílussal/koreográfiával foglalkozni... Segít, hogy egy speciális területen mélyítsd el a tudásodat és így magabiztosabbá váljon a táncod.


Az Orkhesztika Hastáncklub (Göd) táncosaival, workshop után, hulla fáradtan. :-)

Van egy kedvenc tévhitem: "Egy pár órás workshop alatt megtanulom a koregráfiát, majd otthon gyakorlok (ja, persze!) és legközelebb a színpadon találkozom a többiekkel, amikor is baromi jól előadjuk, és én leszek a legdögösebb benne"....
Háááát.... Sajnos, el kell, hogy oszlassam az illúziókat.
- Egy koreográfiát nem lehet egy workshop alatt megtanulni úgy, hogy az színpadképes legyen. A workshopon inkább csak "megismerkedsz" a tánccal, az oktatóval, a csoporttal, belekóstolsz a lehetőségekbe. Persze, kivételes agyú táncosok mindig akadnak, akiknek kb. 1 percbe telik, hogy elsajátítsák és reprodukálják az adott kombinációt. Én is csodálom őket. Ha te sem tartozol a kivételes 0,0001%-hez, akkor javaslom az 1.-5. pontok kombinációját és ismételgetését. :-)
- "majd otthon gyakorolok"... Hát persze.... Így szokott ez menni. ;-)
- "és legközelebb a színpadon találkozom a többiekkel"... Ehelyett inkább a rendszeresített 1. pontot javaslom az ott kifejtett gondolatok miatt.
- "baromi jól előadjuk, és én leszek a legdögösebb benne".... Öööö... Igen, lehet, hogy nekik majd jól megy, mert már összeszoktak és ezerszer eltáncolták együtt. Te pedig valóban dögös és gyönyörű leszel, csak éppen teljesen mást táncolsz, mint a csoport, így rontva el nagy hatékonysággal mind az ő produkciójukat, mind a sajátodat.


***********

És a +1 javaslat:
Korunk technikai vívmányainak bevetése
- videófelvétel magadról a tanulás különböző fázisaiban,
- gyakorlás és egyeztetés a többiekkel neten, telefonon, mailben, Skype-on,
- bármi egyéb


Ha éppen nem tudsz táncolni, mert olyan helyen vagy, akkor akár már az is megteszi, ha megnézed a koreográfiát felvételről bárki előadásában. Ez lehet a tanárod, csoporttársad, vagy akár te magad is. Hidd el, a rögzítésben ez is sokat segít, mert így szinte észrevétlenül kúszik be a tudatalattidba a zene, a ritmus, a sorrend, a szép technika, és közben még jól is szórakozol. :-)

Mindenképpen érdemes kihasználni a technikai lehetőségeidet. Ha esetleg a csoport tagjai más városban, más-más országokban élnek, remek segítség lehet a közös internetes gyakorlás. Akár menet közben láthatjátok egymást, meg tudjátok beszélni a felmerülő tánctechnikai, sorrendi kérdéseket stb.
Ez segítség lehet akkor is, ha hirtelen, a kosztümöd díszítése közben kell megbeszélni, hogy a melltartó melyik oldalára is kerül a gyöngy, melyik oldalára a flitter, melyik karon van a fodor, oldalt vagy hátul van a szoknyán a díszítés...


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése