2016. augusztus 4., csütörtök

Mi történik egy hastánc órán?

Mi történik egy hastánc órán? 

***


A tanár választás szempontjai után (erről lásd az előző bejegyzésemet itt:  http://everydaylifeofabellydancer.blogspot.hu/2016/08/hogyan-valasszuk-ki-az-elso.html )
most arról beszélek, hogy számomra, tanárként, hogyan is néz ki egy óra. 

Persze, nem minden óra egyforma. Itt most a szerintem ideális óráról beszélek. Hiszen bármikor történhet olyasmi, ami miatt borul a jól felépített menetrend.

A módszereim kidolgozásakor az legfontosabb vezérelveim ezek voltak:
- tanulóként én magam mit szerettem volna elérni az órákon, 
- mi az, amit hiányoltam a tanáraimnál
- mi az, ami nagyon tetszett mások óráiban és ezért beépítettem a saját óráimba is.
Így ez a bejegyzés is némiképp szubjektív lett. J

***

A nyitókör jelentősége

A nyitókör és rövid megbeszélés után bemelegítéssel kezdünk, és ez minden tudásszintre érvényes. És ugyanígy érvényes az orosz/angol nyelvű óráinkra is.

A nyitókörben – ahogy a neve is mutatja – körbeülünk/körbeállunk és mindenki elmondhatja, megoszthatja a többiekkel, hogy mi van vele, hogy érzi magát. Ez jó a tanítványoknak is, mert itt megnyilvánulhatnak, feloldódhatnak, és jobban megismerik egymást.
Jó a tanárnak is: itt látom, hogy kinek milyen az aktuális lelki és testi állapota, kivel kell türelmesebbnek lenni aznap, ki az, aki ragyog, s a maximumot tudja nyújtani, kit lehet még jobban motiválni.

Felvázoljuk ilyenkor azt is, hogy aznap mivel fogunk foglalkozni.

Aki szeretne, húz a „Bölcsességdobozból” magának egy idézetet aznapra.
Számomra fontos momentum a kör zárásaként a „három kívánság” is: a csoport tagjai három dolgot megemlíthetnek, amivel szeretnének foglalkozni: ez lehet elméleti kérdés, egy koreográfia eltáncolása, vagy akár egy adott mozdulat gyakorlása, elemzése is. A kívánságokat – lehetőség szerint – beépítjük már az aznapi órába.
 A nyitókör kb. 5-15 perc, a csoport létszámától, nyitottságától és aktuális problémáitól függően.

A bemelegítés fontossága és a tánctechnika

Ezután bemelegítünk 15-30 perc alatt.
A bemelegítés tartalmazza az alapmozdulatok alapjait, az alapmozdulatokat, nyújtást, gerincgyakorlatokat és egy kis tánctechnikát is. Olyan gyakorlatokat végzünk, amelyek finoman átmozgatják a teljes testet, a fejünk búbjától a talpunkig, de leginkább a hát izmainak és a has különböző izomcsoportjainak átmozgatásán van a hangsúly..
Elmaradhatatlanok az izolációs és a testtudatot fejlesztő egyszerűbb (és egyre nehezedő) gyakorlatok is.

A gerinc átmozgatása mindenképpen jó (lásd pl. a gerinc-gyógytornákat) nem csak a tánc miatt, hanem azért is, hogy elinduljon a gerinc mentén az életenergia, megszűnjenek az energia áramlását eddig akadályozó blokkok.

A hasi, altesti izmok átmozgatása és tudatosítása pedig azért elengedhetetlen, mert a mozdulatok nagy része innen indul ki, erre a területre összpontosul, ennek a területnek az energiáit mozgatja meg.

A teljesen kezdő szinten átvesszük az legfontosabb mozdulatok alapjait, a későbbiekben pedig - a csoport tudásszintjétől függően - az alapmozdulatokat ismételjük át minden órán. Természetesen, a haladóbb szinteken már nem jut idő arra, hogy minden órán minden eddig tanult mozdulatot átvegyünk, hanem egy-egy területre, egy-egy mozdulatfajtára összpontosítunk. Így a bemelegítés akár fél órán keresztül is eltarthat, s ezzel a módszerrel lassan átfolyunk a technikába.

A "technika" szó itt azt jelenti, hogy egy mozdulattal, mozdulatcsoporttal foglalkozunk. Kijavítjuk a medence, a kar, a hát stb. tartását; különböző kombinációkba építjük bele, különböző dinamikával próbálgatjuk stb.
A bemelegítést egy közös tánc improvizáció zárhatja, ami általában dinamikusabb zenére történik (pl. dobszóló, arab pop stb.)



(Folyt. köv.!)

*****************

Mahasti Hastánc - Szívvel-Lélekkel
Cím: Budapest, IX. kerület., Bokréta utca 12. Fszt. 2. 




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése